Besøksstrategien for Oppdal skal være en driver for bærekraftig steds- og reisemålsutvikling frem mot 2035. Langsiktig planlegging og tilrettelegging skal sikre verdiskaping og forutsigbarhet for næring, kommune, frivillighet, innbyggere og besøkende. Strategien peker ut en langsiktig og bærekraftig kurs for reisemålsutviklingen i Oppdal.
Besøksstrategien skal ivareta og styrke kulturelle, naturmessige, sosiale og økonomiske verdier samt opplevelseskvaliteter. Hovedkonklusjonene er tatt inn som et eget delmål i kommuneplanen. En sentral formulering hentet derfra er målet om «bærekraftig fritidsboligutvikling og besøksforvaltning».
Utdrag fra strategien som berører fritidsinnbyggerne:
- Sikre at naturverdier og opplevelseskvaliteter ikke går tapt for kommende generasjoner, samtidig som planleggingen ikke er i konflikt med landbruksinteressene.
- Videreutvikle og sikre fellesgoder som løype- og stinettverk (ski, sykkel og vandring) for å sikre attraktivitet for fastboende, fritidsinnbyggere og turister.
- Misunnelse, mangel på kunnskap, frykt for konkurranse og endring kan være årsaker til friksjonene. Det er forbedringspotensialet for samarbeid, kommunikasjon og kunnskapsoverføring mellom:
- Oppdal kommune og fritidsinnbyggere
- fastboende og fritidsinnbyggere
- Manglende samarbeidsstrukturer, rolle- og ansvarsavklaring kan resultere i motsetninger som forsinker gode initiativ og prosesser.
- Det henvises til en «kompiskultur» hvor avgjørelser av strategisk og praktisk betydning, blir foretatt uten mulighet for medvirkning eller påvirkning fra storsamfunnet.
- Lokaldemokratiet trues da involvering og medvirkning kompliseres i en kommune med stor vekst av fritidsinnbyggere. Disse krever stadig større innvirkning på beslutninger i næringslivet og kommunale prosesser. Fritidsinnbyggeren har ved å være deltidsinnbygger et stort eierskap til reisemålsutviklingen, og det mangler planer og konkrete tiltak for å utnytte dette som en ressurs i tiden fremover.
- Kulturopplevelser og kulturtilbudet som samler fastboende, fritidsinnbyggere og turister er av stor verdi.
- God og fremtidsrettet planlegging av infrastruktur for å tilgjengeliggjøre sentrumstilbud og aktiviteter for ulike brukere som dagsturisten, bobilturisten, fastboende og fritidsinnbyggere.
Besøksstrategi for Oppdal (pdf.)