Om Oppdal Hytteforening

Sammen er vi sterke. Oppdal kommune er en av de største hyttekommunene nord for Dovre med rundt 4000 hytter. Likefullt har vi som hytteeierne liten eller ingen innflytelse på rammebetingelsene fra kommunen. Oppdal Hytteforening er en felles kanal og en sterk røst mot kommune og politikere. Vi snakker fritidsinnbyggernes sak!

Formål
Formålet til Oppdal Hytteforening (OHF) er å skape det gode hyttelivet, bidra til et forutsigbart og velutviklet fritidstilbud, god folkehelse og bevaring av hyttefreden. OHF skal være en aktiv part i forhold til kommunen og politikerne. Vi skal snakke hytteeiernes sak, være en pressgruppe og en viktig ressurs for fritidsinnbyggerne i Oppdal. For å klare dette, må vi være mange sammen.

Fritidsinnbyggerne bidrar til bygdas vekst og velferd i alle næringer og har blitt avhengig av hyttefolket! Vi skal ikke lenger være Oppdal kommune sin melkeku.
Historie
Eiendomsskatten og 400% økning i slamavgiften var den utløsende faktoren til etableringen av Oppdal Hytteforum (nå Oppdal Hytteforening). OHF hadde et klart mandat i å samle hytteeierne og hytteveilag med formålet om å jobbe for hyttefolket interesser.

Etableringen startet med et innlegg i Adressa og to lokalaviser, forfattet av Per Birger Sagør, hvor vi fikk en massiv støtte både fra fritids- og lokalbefolkningen. Trussel om handelsboikott som et virkemiddel dersom skatten ble innført, og at vi vurderte å fase ut septikken til andre kommuner vakte betydelig oppsikt. OHF deltok aktivt i kommunestyremøter og hyttefolket fikk markert seg.

Avisutspillene var den utløsende faktoren som satte i gang den organiserte virksomheten og samhandlingen med Oppdal kommune, med daværende ordfører Ola Røtvei (AP).
OHF i media

Lars.sevaldsen@oppdalhytteforening.no907 81 461