
Vurdering
Kommunedirektøren står ved, og har tidligere anført, at regulering av stamløypenettet er den løsningen som gir mest forutsigbarhet i skiløypearbeidet. Som nevnt i saksopplysningene er dette imidlertid en tidkrevende prosess som ikke løser avtaleproblematikken på kort sikt, og særskilt ikke for inneværende sesong. Friluftsloven § 35 kan ikke brukes på generell basis, og skal fortrinnsvis brukes der det kun er et mindretall av grunneiere man ikke lykkes å inngå avtale med. Som det heter av bestemmelsene, må man forsøke aktive forhandlinger med grunneier og gjøres en rekke vurderinger før vedtak kan fattes. Sammenlignet med å regulere et areal, endres ikke arealformålet gjennom bruk av friluftsloven § 35. Det gis kun en rett til å preparere skiløyper, og eventuelt merke og gjennomføre enkel tilrettelegging der det eventuelt er behov.
I de tilfellene hvor kommunedirektøren ikke lykkes med å inngå frivillige avtaler, og hvor det ikke foreligger enn vedtatt reguleringsplan i stamløypenettet, kan friluftsloven § 35 bli brukt.
Reguleringsarbeid
Viser til saksfremlegg til kommunestyremøtet 7. oktober 2021.
Politikerne vedtok på kommunestyremøtet 2. oktober 2025 med 18 mot 7 stemmer at veiløypene i Gjevilvassdalen skal videre i reguleringsprosessen. Skiløypa i Gjevilvassdalen har vært borte fra veien siden 2018. Nå har kommunestyrets flertall vedtatt at den skal tilbake.
Les merOppdal Hytteforening (OHF) har lenge vært en aktiv pådriver i saker som gjelder stamløypenettet i kommunen, og har en fast representant i skiløype- og tildelingskomiteen i Oppdal. Tidligere hytteundersøkelse viser at naturlandskap og godt preparert skiløyper er den viktigste faktoren for bruk av hyttene.
Les merÅrsberetningen gir deg et innblikk i hvordan vi jobber for å skape det gode hyttelivet i Oppdal – med et forutsigbart og variert fritidstilbud, god folkehelse og bevaring av hyttefreden.
Les merFyll ut det digitale skjemaet slik at vi kan besvare deg fortest mulig