30.08.2023

Nå risikerer du tvangsmulkt ved feil hytteinngjerding. Har du rett inngjerding på din hytte?

Tvangsmulkt ved feil inngjerding på hytta er nå tatt i bruk i Oppdal kommune. Har du rett inngjerding på din hytte? Tvangsmulkten er på 5000,- ved overtredelse, og løpende tvangsmulkt på kr 1000,- pr. dag om forholdet ved feil inngjerding ikke rettes innen fristen.

Nå kan du risikere at kommunens "gjerdepoliti" kommer og sjekker din inngjerding. Det er beiterett i de fleste hytteområdene, både på hyttetomtene og mellom dem. Dette må det tas hensyn til ved inngjerding.

Hovedregelen er at kun 40 prosent av tomta (fra 2010) kan gjerdes inn, og det er klare regler for hvordan hyttene skal gjerdes inn. Det kan være lurt å sjekke reguleringsplanen for din hytte/ditt hyttefelt.

Fakta om hytteinngjerding

• Totalt skal kun 40 prosent av tomta være inngjerdet. Noen hyttefelt har enda strengere begrensninger. Er du usikker på hva som gjelder der du har hytte, kan du sjekke reguleringsplanen for feltet.
  • Den generelle regelen er at gjerdet skal være minst 1,1 meter høyt. I tillegg skal det være tett nok til å stenge ut alle dyrene som er på beite.
  • Nettinggjerde må settes riktig vei. Små masker skal være nederst og store skal være øverst. Nederste tråd skal være 4–10 cm over bakken. Staurene skal holde nettingen stram, med ca 1,5–1,8 meter mellom.
  • Gjerdetyper av treverk skal være så tette at dyrene ikkesetter seg fast mellom materialene. Avstand mellom materialene bør ikke væremer enn 10 cm. Det skal heller ikke være mer enn 10 cm fra bakken.
  • Grinder skal ikke ha mer enn 10–12 cm avstand mellom materialene.
  • Elektrisk netting eller strømtråd er ikke tillatt å bruke uten strøm og daglig tilsyn, det er derfor ikke tillatt å bruke som gjerding rundt hytter.
  • Piggtråd er forbudt.

Gjerdeveileder for 2023 for Oppdal kommune.

21.04.2024
Årsmøteinnkalling 2024 i Oppdal Hytteforening

Invitasjon til digitalt årsmøte tirsdag 21. mai, kl. 20.00.

20.02.2024
Svar fra Oppdal kommunne angående lysforurensing og fyrverkeri

Oppdal hytteforening har etterlyst regelverk rundt lysforurensing og fyrverkeri for Oppdals fritidsinnbyggere Vi får stadig henvendelser fra medlemmer om å ta hensyn til dyr på nyttårsaften, og om opplyste hyttebyer i fjellheimen når det ikke er folk til stede på hyttene. Nå har vi fått svar fra Oppdal kommune.

18.03.2024
Pressemelding om eiendomsskatt 2024

Eiendomsskatteseddelen er informasjon til eier om hva taksten er fastsatt til på eiendommen og hvilket skattegrunnlag som er benyttet for å beregne skatten. Kommunen er pliktig til å sende eiendomsskatteseddel ved den årlige utskrivingen av eiendomsskatt selv om det ikke har skjedd endringer.